Mennyi kártalanítást kaphatok a légitársaságoktól járatkésés esetén?

A megszerezhető kártalanítás összegét a 261/2004 EK rendelet szabályozza. A kártalanítás nagysága függ a késés hosszától és a repült távolságtól. Nem függ viszont a repülőjegy árától, azaz ugyanannyi kártalanítás jár akkor is, ha fapados jeggyel vagy business class jeggyel utaztunk. Az alábbi táblázat összegzi a jogos kártalanítások összegét.

Kártalanítási összegek járatkésés esetén

Repült távolság Késés hossza Kártalanítás
1,500 km alatti távolság 3 óránál több késés €250
1.500 km-3.500 km
vagy két EU tagállam között
3 óránál több késés €400
3.500 km felett 3 óránál több késés €600

A jogszabályban meghatározott kártalanítási átalány elsőre nagyon jól hangzik, azonban hogy végül mennyi lesz a kézhez vett kártalanítás és mikor kerül kifizetésre, elsősorban a kártalanítási eljárás módszerétől függ.

1. A kártalanítási eljárás ügyvédi megbízással

A kártalanítás behajtásának egyik módja az ügyvéd megbízása. Más kártalanítással foglalkozó cégektől eltérően mi az Ön képviseletében járünk el a légitársasággal szemben. Az igazi ügyvédi képviselet jóval többet jelent e-mailek és levelek megírásánál és a légitársaságoknak történő megküldésénél. A behajtás során az alábbiak szerint járunk el.

  • Peres/nemperes eljárást kezdeményezünk, amennyiben a fizetési felszólításra 15 napon belül nem érkezik kedvező válasz.
  • Képviseljük Önt a bíróságok és egyéb hatóságok előtt.
  • Szükség esetén szakértőt kérünk fel a hamisan „időjárási” vagy „előre nem látható körülményekre” hivatkozó légitársaságokkal szemben.

Az ügyvédi irodánk sikerdíjas alapon dolgozik.

Sikerdíj

20 % sikerdíj (+ÁFA), mely csak abban az esetben jár, amennyiben a légitársaság a járatkésés miatt kompenzációt megfizette. Egyszeri adminisztrációs díj 20,- EUR (postaköltség, telefonköltség, banki átutalási díj átalánydíjas fedezésére) mely csak abban az esetben jár, amennyiben a légitársaság a járatkésés miatt kompenzációt megfizette. A sikerdíjon felüli ügyvédi munkaórákat csak abban az esetben kell megfizetni, amennyiben bíróság az Ön javára azt megítélte.

Fix költség

Amennyiben peres eljárást kell kezdeményezni, úgy a peres eljárás illetékével is számolni kell, a költségek előlegezését irodánk nem vállalja. Ön azonban a peres eljárás indítása előtt dönthet arról, hogy nem kívánja tovább folytatni a behajtási eljárást. Ebben javaslatot teszünk a követelés megvásárlására.

2. A kártalanítási eljárás kockázatmentesen, előrefizetés nélkül

Amennyiben Ön nem kívánja a peres eljárás illetékét előre megfizetni, akár éveket várni arra, hogy a peres eljárásban az Ön javára döntsenek, majd még további hónapokat várni a végrehajtás foganatosítására külföldön, úgy javasoljuk, hogy a légitársasággal szembeni követelését értékesítse erre szakosodott faktoringcégeknek.

Ön bármelyiket is választja, mindkettőt kezdeményezheti a karosszékéből is.

Online ügyintézés ide kattintva

Összehasonlító táblázat a kártalanításról peres eljárás esetén (interneten található példák alapján)

Ügyvédi megbízási esetén
Követelés értékesítése esetén
Megelőlegezendő költségek Követelés értékének 6 %-a
Nincs előzetes költség
Behajtás várható időtartama 1 évtől 4 évig
15-45 nap
Végrehajtás külföldön 6 hónaptól 2 évig
Nincs
Végrehajtási költség előlegezése (1-10 %) Van
Nincs
Légi-közlekedési igazságügyi szakértő díjának előlegezése Van Nincs
Meteorológiai igazságügyi szakértő díjának átvállalása Van Nincs
Sikerdíj Van Nincs


Kártalanítás – amit mindenkinek tudni szükséges

járatkésés

Járatkésés

Ki követelhet kártalanítást a járatkésésért?

A kártalanítás jogosságát az alábbi rövid kérdőív segítségével maga is eldöntheti. Amennyiben minden kérdésre igennel válaszolt, Önnek jár a kártalanítás.

  • A járatkésés az elmúlt 5 éven belül történt?
  • A járat EU tagország repülőteréről indult, vagy a légitársaság EU-s tagállamban volt bejegyezve?
  • 3 óránál nagyobb volt a késés időtartama?
  • A késés oka a légitársaság hibájából, és nem előre nem látható körülmények miatt történt?

Ha Ön nem biztos abban, hogy jogosult a kártalanítás megilleti-e Önt a fenti feltételek alapján, bátran lépjen velünk kapcsolatba az elérhetőség oldalunkon.

Melyek azok az előre nem látható okok/körülmények (elháríthatatlan külső okok)?

Az előre nem látható körülmények azok az indokok, amelyekre a légitársaságok előszeretettel hivatkoznak annak reményében, hogy az utas eláll az igényétől. Mivel ezen körülmények száma előre meghatározhatatlan, ezért a légitársaságok gyakran hivatkoznak rájuk indokként a kártalanítás elutasítása céljából.

Szerencsére a jogszabályok elég világosak, és már számos bírósági ítélet tovább pontosította az alkalmazható kivételek körét. A rendelkezésre álló bírósági gyakorlat alapján az alábbiakat tudjuk leszögezni:

Elháríthatatlan külső okok (Nem jár kártérítés)

  • Terrorista akció vagy támadás;
  • Légi-közlekedéssel kapcsolatos váratlan események (légitársaságtól független sztrájk, mint például földi kiszolgáló személyzet, légi-irányítás sztrájk);
  • Politikai okok vagy civil engedetlenség;
  • Biztonsági kockázatok;
  • Extrém időjárási körülmények;
  • Rejtett gyártási hiba vagy rejtett technikai hiba;
  • Ütközés madarakkal;

Nem minősül elháríthatatlan külső oknak (Jár a kártérítés)

  • Légitársaság személyzetének sztrájkja vagy hibás magatartása (pl. pilóták, légi utaskísérők, hiányos személyzet, késő személyzet);
  • Korábbi rossz időjárás, amely a korábbi járatokon okozott késést;
  • Túlfoglalás miatt a felszállás megtagadása;
  • Technikai problémák (kivéve a rejtett gyártási hiba, vagy harmadik személy szándékos károkozása);
  • Minden olyan körülmény, ami nem tartozik bele az „elháríthatatlan külső ok listába;

A megkeresések nagy számára tekintettel 2016. november 2. napja óta nem látunk el kizárólag sikerdíjas ügyvédi képviseletet. Az ügyvédi megbízási díj fix díjból és sikerdíjból áll.

Kártalanítás járatkésés esetén

A Dr. Herceg Ügyvédi Iroda Magyarország legtapasztaltabb és legmegbízhatóbb ügyvédi irodája járatkésések kompenzációjának behajtásában.

Velünk a legegyszerűbb a behajtás

A repülési adatbázisunk Budapest összes repülési adatát tartalmazza, és ez alapján nagy biztonsággal meg tudjuk állapítani, hogy a járata mennyit késett, milyenek voltak az időjárási körülmények, illetve felmerült-e technikai probléma. Az adatbázis segítségével nagy pontossággal meg tudjuk Önnek mondani, hogy jogosult-e a kártérítésre, és amennyiben igen, akkor milyen összegben.

Egyedül nem megy?

A sajtóban gyakran hallani a késések során Önt megillető kártalanítás lehetőségéről, ezért mindenkiben felmerül a gondolat, hogy a kártalanítás ügyében közvetlenül keressék meg a légitársaságokat. A gyakorlati tapasztalataink azonban azt mutatják, hogy a legtöbb esetben a légitársaságok elutasítják, vagy figyelmen kívül hagyják az utasok kártalanítási igényét vagy vitatják a felelősségüket a késésért. Ilyenkor a leggyakoribb védekezés természetesen az, hogy a késés a légitársaságtól függetlenül, egy elháríthatatlan külső ok miatt lépett fel.

Az utasok 76 %-ának követelését a légitársaságok azonnal elutasítják még abban az esetben is, ha egyébként kártérítés jogosan járna. Megdöbbentő, hogy a légitársaságok az utasok 85 %-a esetében elutasítják a jogos követelést még akkor is, ha a járatkereső kalkulátorunk alapján jár a kártalanítás.

A légitársaságok önálló perlése jogban járatlanok számára egy hosszú, munkaigényes, stresszes és fáradságos eljárás. Akik egyedül vágnak bele a kártérítés behajtásába, még ha valamilyen választ is kapnak a légitársaságtól (többnyire elutasítót), a kártalanítás megszerzéséhez bíróságra kell az ügyet vinni, ahol a légitársaság teljes jogi arzenáljával és dörzsölt ügyvédjeivel állnak szemben.

Gyakran jelentkeznek jogi végzettségű utasok is azzal, hogy nem tudják bizonyítani az igazukat a légitársasággal szemben, mivel sok papírmunkával jár a kártalanítás behajtása, és technikai adatok sem állnak rendelkezésre a késés bizonyításához.

„Köszönjük a szakszerű és hatékony ügyintézést. Sosem gondoltam volna, hogy valaha látok is egy fillért abból a kártérítésből, ami jogosan járt nekem.”
“Először is gratulálunk a sikeres munkájához amit nagyon köszönünk. Körbeküldtem az érintettek felé az emailt, melyben kértem megnevezni a fogadó bank nevét és a számlaszámot ahova az utalás mehet.”
“Tisztelt Ügyvéd Úr! Nagyon köszönöm a munkáját az ügyben és ezúton küldöm Önnek a bankszámlaszámomat.

“Tisztelt Ügyvéd Úr! A tegnapi nap folyamán megérkezett a pénz a bankszámlánkra. Köszönjük!”

Mi képviseljük Önt!

Mint az Ön jogi képviselője és megbízott ügyvédje, átvállaljuk az Önnek okozott stresszt és bosszúságot, és minden ügyben eljárunk Ön helyett. Amennyiben nem tud angolul, vagy a légitársaság ügyfélszolgálata által beszélt nyelven, úgy kártalanítás iránti kérelme nálunk van a legjobb helyen.

Ügyvédi irodánkat a Budapesti Ügyvédi Kamara tartja nyilván, így ha Ön magyar anyanyelvű, úgy követelése nálunk van a legjobb kezekben.

A 8 leggyakrabban feltett kérdés

1. Mit csináljak, ha késik a járatom?

Ha a gépe várhatóan 3 óránál többet fog késni, akkor az alábbiakat tegye:

  • Kérjen a légitársaság személyzetétől étkezési kupont 3 óránként. Amennyiben nem kap étkezési kupont, akkor a váróteremben megvásárolt ennivaló után kapott blokkot vagy számlát (invoice) tegye el;
  • Minden késéssel összefüggő költségéről kérje el a blokkot (szállásdíj, taxi, lekésett nyaralás számlája, stb.)
  • Őrizze meg a beszállókártyáját;
  • Érdeklődje meg a személyzettől a késés okát;
  • Kérjen a késésről igazolást (delay confirmation) e-mailen vagy személyesen;
  • A késést követően minél hamarabb forduljon hozzánk annak érdekében, hogy a kártalanítás igénylését megkezdhessük.

2. Mit csináljak, ha törölték a járatom?

Ha a gépét törölték, akkor az alábbiakat tegye:

  • Amennyiben a repülőtérről egy szállodába szállították, úgy minél hamarabb forduljon hozzánk annak érdekében, hogy a kártalanítás igénylését megkezdhessük. Szükség esetén helyszíni kiszállással vesszük fel az utasok adatait és panaszait a kártalanítás behajtásához.
  • Őrizze meg a beszállókártyáját, ha a beszállókártyát vissza akarják venni, akkor készítsen róla fényképet;
  • Már a repülőtéren kérjen a késésről igazolást (delay confirmation);
  • Ha nem viszik szállodába, akkor kérjen a légitársaság személyzetétől étkezési kupont 3 óránként. Amennyiben nem kap étkezési kupont, akkor a váróteremben megvásárolt ennivaló után kapott blokkot vagy számlát (invoice) tegye el;
  • Minden késéssel összefüggő költségéről kérje el a blokkot (szállásdíj, taxi, lekésett nyaralás számlája, stb.)

3. Hogyan tudok szerződést kötni az Ügyvédi Irodával?

A szerződéskötés intézhető online vagy személyesen.
Az előzetes vizsgálatokhoz az alábbi dokumentumok megküldése szükséges e-mailen:

  • A késett vagy törölt járatra vonatkozó beszállókártya másolata vagy az elektronikus jegyfoglalást igazoló dokumentum másolata, melyből a járat és a foglalás egyértelműen beazonosítható,
  • személyi igazolvány és lakcímkártya, illetve a személyi igazolvány helyett elfogadott az útlevél vagy a plasztik jogosítvány másolata ( nem magyar állampolgár esetében az útlevél másolata) lefényképezett vagy scannelt változatban.

A szerződéskötéshez az alábbi dokumentumok megküldése szükséges eredetiben postázva, (Dr. Herceg Ügyvédi Iroda, 1071 Budapest, Damjanich utca 36. 3. em. 2.) utasonként 2 példányban:

  • Minden utas nevére kitöltött, 2 tanúval ellátott ügyvédi megbízási szerződés, melyet igényelni az elérhetőségeinken lehet, az eset rövid leírásával.
  • Minden utas nevére kitöltött ügyvédi meghatalmazás (letölthető ide kattintva)

A szerződéskötéshez a Dr. Herceg Ügyvédi Iroda Általános Szerződési Feltételeket alkalmaz, amely megismerhető itt. (letölthető ide kattintva)

4. Fordulhatok Önökhöz, ha már írtam egy levelet a légitársaságnak?

Igen. Bármikor kérheti tőlünk, hogy járjunk el az Ön ügyében attól függetlenül, hogy azt legelső lépésektől, vagy a levélírást követően igényli tőlünk. Lehetőség van arra is, hogy a légitársasággal való tárgyalás során kérjen tőlünk jogi segítséget. Gyakran kapnak elutasító tartalmú levelet ügyfeleink a légitársaságtól akkor is, ha a követelés teljesen jogos. Ekkor mi gyorsan megpróbáljuk a bizonyítékaink segítségével alátámasztani a követelés jogosságát annak érdekében, hogy a légitársaság mégis fizessen.

5. Fordulhatok Önökhöz, ha már kezdeményeztem a fogyasztóvédelmi hatóságnál eljárást?

Igen. Hasonlóan az előző pontban írtakhoz, bármikor be tudunk lépni az eljárásba. Ha a hatósági eljárás ténylegesen elindult, annak lezárásáig az ügyben a hatóságokkal együttműködve, de az eljárással párhuzamosan érvényesítjük az Ön polgári jogi igényét.

6. Mennyi ideig tart a behajtás?

Minden eljárás különböző. Egyes légitársaságok hozzáállásában is vannak eltérések, illetőleg a késés okainak bizonyítási eljárása is különböző időtartamot vehet igénybe. Fentiek miatt lehetetlen előre pontosan megadni a behajtások átlagos idejét. Az azonban bizonyos, hogy a közreműködésünkkel elindított eljárások sokkal gyorsabban végződnek, mint ha Ön önállóan jár el vagy esetleg a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságokhoz fordul. Ennek elsődleges oka, hogy mi már nagyon rövid időn belül (15 napon belül) megindítjuk a kártérítés iránti pert, ha fizetési felszólításra nincs értékelhető reakció. Ha az ügyfél korábban már eljárt a légitársaságnál, akkor fizetési felszólítás mellőzésével azonnal perre visszük a követelést, ha nincs gyorsabb módja a kártalanítás kifizetésének.

7. Kérhetem, hogy a velem együtt utazó családtagok vagy barátok nevében is járjanak el?

Igen. Szükségünk lesz ehhez a családtagok/barátok repülési dokumentumaira és személyes adataira, de akár Ön is megadhatja ezen adatokat. Ha 18 év alatti személy szeretne kártalanítást, úgy szükség van szülője vagy törvényes képviselője hozzájárulására. Azonban ülőhely nélkül a fedélzeten utazó személy (csecsemő) esetében kártalanításra nincs lehetőség.

8. Nekem is kell bíróságra járnom?

Alapesetben nem, hacsak olyan előre nem látott körülmény merül fel a jogi képviselet során, ami miatt a bíróság személyes megjelenését kifejezetten kéri.